Network Sorularıma Verilen Cevaplar


Sorular :

Ali Halaç ve Gökalp Harmanın 2000’li yıllarda yazdığı MCSE adlı kitabı okuyorum.Fakat network öyle bir şey ki (bilişim de her şey böyle zaten) uygulama yapmadan anlaşılması biraz zor.Ama uygulama yapabilmeme imkan yok.Herneyse anlamadığım noktaları bu başlık altında Network bilgisi olan kişilere sormak istiyorum.Kitabı okudukça anlamadığım kısımları buraya belirtecem ve sorular soracağım.

İlk sorum şu ;

Kitapta OSİ modelden ve TCP/IP katmanlarından ve kapsülleme işleminden bahsediyor.Bu katmanların kavramsal olduğunu biliyorum fakat anlamadığım nokta TCP/IP katmanları ile OSİ modeli birlikte mi çalışıyor yoksa TCP/IP bu modele göre mi geliştirildi.Kitapta ayrıca kapsülleme işleminden bahsediyor.Bu kapsülleme işlemini daha yalın bir dille bir de sizlerden duymak istiyorum.

2)MAC adresinin değiştirilmediği yazıyor kitapta.Ancak bunu ister Windowsta,ister Linuxta yapan programlar var.

Bu programlar MAC adresini gerçekten değiştiriyor mu ? Yoksa sadece internette çıkınca Networklerin MAC adresimi değişik algılamalarını mı sağlıyor?

3)CMD ekranında ipconfig komutunu verince ;

Ethernet Adapter Local Area Connection :

Otomatik olarak ayarlanan ip kısmında : 169.254.xx.xxx yazıyor.

PPP Adapter :

İp adress : 10.90.xx.xx yazıyor.

Ethernet Adapter ve PPP Adapter’de Subnetler de değişik.

http://www.ip-adress.com/ ‘da 91.187.xxx.xx yazıyor.

Kablolu modem ile bağlanıyor.PPPOE yapılandırması(protokolü) ile.Bunlardan hangisi benim gerçek ip adresim ve diğer ip’ler ne işe yarıyor?

Son olarak ;

4) Class B İP’lerde 127 ile başlayan İP’ler kullanılamaz diyor.Loopback networkünü belirtir.Loopback networkü nedir?

Cevaplar :

1. OSI-> modeldir. Open Systems Interconnection isminin bas harfleriyle olusmus isimdir.

* application (data), presentation (data), session (data), transport (segment), network (packet), data link (frame), physical (bit)

katmanlarindan olusur ve her katman bir üstündeki katmana hizmet verir.

TCP/IP-> Uygulanmasidir. Protokoller grubudur. Stack olarak gecer.

* application (data temsili, kullaniciya en yakin yazilimlar (msn, explorer vs )) (data)

* transport (segmentation bu katmanda yapilir. farkli networklerde veri transferi yapabilmeyi saglar) (segment)

* internet (ulasilacak yere yakin ve iyi rotayi bulmak) (packet)

* network access (kablolama, cihazlar, cihaz yazılımları) (frame + bit)

Yamulmuyorsam DoD modeli oluyordu.

Kapsulleme dediginiz islem ENCAPSULATION olsa gerek.

Bu islem veri gönderilirken yapilir ve alinan veride DE-ENCAPSULATION islemine tabi tutulur. Bunun sebebi ise

gonderilen dataya PDU ve SDU’lari eklemektir. Veriyi alan tarafta DATA’ya eklenen PDU ve SDU’lari ayirdigi zaman

DE-ENCAPSULATION islemi yapilmis olur.

2. MAC adresi OSI Layer 3 ve ustu dahil ek yazilim olmadan degistirilemez diye biliyorum. Ama sorunuzun cevabi evet degismis oluyor fakat

buna siz mudahelenezi biraktiginizda eski haline doner. Bunlarin yazilimlar tarafindan degistirilmesini emulasyon gibi dusunebilirsin. MAC

adresleri kartlarim ROM’larina yazilarak sabitlenirler. Keza IP adresi ne kadar router’dan gecerse gecsin degismez fakat MAC adresiniz lokal

di$ina ciktiginda zaten degisir cunku headerlardaki source MAC adresi yonlendirmeyi yapan cihazin MAC adresi olur.

3. 169 ile baslayan adres buyuk ihtimalle takili olmayan network adaptorunuze ait. 10.90 olan adres kablo modeminizin bagli olan network

adaptorunuze atadigi adres ve 91 ile baslayan adres kablo modeminize internet saglayiciniz tarafindan atanmis IP adresiniz.

Bunlardan LOKAL olarak kullandiginiz yani IC adresiniz 10.90 ile baslayan, INTERNET’e cikmanizi saglayan ise 91 ile baslayan adres.

Subnet konusuna gelince, subent adreslerini yazmadiginiz icin soyleyebilecegim en basit sey 91’li adresinizi icin subnet adresinin

255.255.255.255 olabilecegi 10.90 ile baslayan icin 255.0.0.0 ya da 255.255.255.252 ve ya 255.255.255.0 ve veya 255.255.255.224

gibi subnet adreslemeleri yapmis olabilmesidir. Bunun yapilmasinin amaci ise IP Bloklarini bolerek (A,B ve C) broadcast azaltmak,

kullanicilari ayirmak, guvenligi arttirmak gibi islemler yapmak icindir.

4. 127.0.0.1 adresi TCP/IP stack’inin calismasini test etmek icin kullandigimiz IP adresidir. Loopback denmesinin nedeni ise testte kullandigimiz

PING komutunun kendi bilgisayarimizin disina cikmamasindan dolayidir. Bu adreste diger PRIVATE adresler gibi INTERNETte ROUTE (yonlendirme) edilemez.

TCP/IP’de 127.0.0.1’in kullanilmasi gibi konfigure edilebilir yani yonetilebilir cihazlarda da sahip olduklari INTERFACElerede LOOPBACK adresleri

atanabilmekte ve bu adreslerlede calisirliklari hizlica kontrol edilebilmektedir.

Baska soru olursa yardimci olmaya calisirim, yanlis birseylerde karalamis olabilirim. Simdiden affola saat malum

Nacizane tavsiyem yayin yili yakin tarihli ve biliyorsaniz yabanci dilde kitaplar okumanizdir keza ileride gireceginiz sinavlar turkce olmayabilir.

NOT : Yazilarin hepsi benimdir, herhangi biryerden alinti degildir.

Sorular :

Öncelikle üşenmeyip cevaplandırdığınız için teşekkür ederim.Saat geç olduğu için herhalde,yazdıklarınızı anlamakta biraz zorlandım :) Bunları tam anlamıyla kavramak istiyorum çünkü Network’un temelini oluşturuyorlar,bü yüzden cevaplarınıza yine bazı sorular ile karşılık vereyim.

1) TCP/IP OSİ modeline göre uyarlanıyorsa 7 katmandan oluşması gerekmez mi?

2) Routerlerde mi MAC adresine sahiptir?

3) Takılı olmayan network adaptörünüze ait demişsiniz.Benim tek bir ethernet kartım var.Oraya da modem takılı.

Şöyle bi resim koyarsam daha açıklayıcı olur sanırım :

Local İP ne işe yarar ?

Cevaplar :

1. OSI 7 katman olarak detaylandirilmistir fakat TCP/IP DoD modelinde 4 katman olarak genellestirilmistir.
TCP/IP protokol toplulugudur dedigim gibi iki bilgisayar ya da makina arasindaki iletisim protokollerini saglar.

2. Her network cihazinin en az 1 MAC adresi vardir. Ornek olarak evdeki adsl modeminizin WAN girisinin yani telefon hatti girisinin ve WIRELESS
baglanti noktasinin ayri 2 MAC adresi vardir.

3. Dedigin gibi network kartiniz takili degil ve ya takili oldugu yerden herhangi bir IP adresi almamis bu nedenlede PRIVATE IP adresi almis kendisi.
Gordugun gibi ustunde unlem isareti var ve internetede sanirim USB Modem ile baglaniyorsun?

Soru : pdu nedir ? (kablolu modemle bağlanıyorum)

Cevap :

Oncelikle NETWORK KABLOn takili olabilir fakat nereyede takiliysa oradan herhangi bir IP alamamis ve Sari Unlem ikazi vermis.
Verdigin IP adresine gore 169’lu almis ve bu da IP alamadigi icin kendisine PRIVATE bir IP adresi atamis anlamina geliyor.

PDU, Networkun hangi katmanin kullanildigini anlamasi icin kullanilan network katmanlari arasinda paylasilan bilgi anlamina gelir.
Adi uzerinde PROTOCOL DATA UNIT. Hangi protokolun kullanilacagini isaret ederi.

Her network katmaninda farkli isim aliyor. Segment, Packet, Frame ve Bit. Soyle izah edebilirim sanirim;

Bir e-mail gonderdiginde bunun ilk ve saf hali DATA, sonrasinda TRANSPORT LAYER tarafindan gerekli bilgiler eklendiginde asagidaki
gibi oluyor ve TCP Segment oluyor;

Sonrasinda NETWORK LAYER bu TCP SEGMENTini aliyor, IP HEADER’lari ekliyor. IP HEADER ornegini asagida gorebilirsin;

Sonrasinda sira geliyor bunlari gonderilecegi ortama uygun sekilde FRAME’lemeye keza Ethernet, Wireless Ethernet, Modem vb
link metodlarinin FRAME boyutlari farkli. O yuzden hangi ortamda gidecekse ona gore bolumlendiriliyor. Asagida koydugum sekilde de
gorebilecegin gibi LENGHT/ETHERTYPE diye bir yer mevcut. Bu kisima girilen deger hangisinin kullanilacagini belirtiyor.


En sonunda ise nacizane NETWORK cihazlarimiz FRAMElerimizi alip elektrige cevirerek kullandigimiz hat uzerinden karsi tarafa iletir.
0 ve 1 mantigi buradan gelmektedir. Hatta voltaj varsa 1 yoksa 0 degeri baz alinir. Veri transferinin gerceklesmemesinin en basit
nedenide hattaki gurultunun 1 olarak tanimlanan voltaji bastirip sonumlendirmesi ve alici cihazin bunu 0’dan ayirt edememesi ile
alakalidir.

Bu islemlerin hepsi ise WRAPPING ya ni SARMALAMA olarak bilinir. Bir DATAyi alip sarmalayip sarmalayip FRAME yapiyoruz .

Yamulmussam kusura bakmayin
NOT: Resimleri internetten daha iyi anlasilmasi icin buldum ve koydum ama yazilar yine benim el emegim goz nurum

@axiadam’a  yanitlarindan dolayi teşekkür ediyorum.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s