Bencillik ve Kendini Beğenmişlik


Bu yazıyı yazdıktan uzun bir süre sonra, insanın bencilliği ve kendi yaptığının her zaman en doğrusu olduğunu düşünmesi ile ilgili yazılmış güzel bir kitaba rastladım. Carol Tarvis ve Elliot Aronson’un Mistakes Were Made (but not by me) ”  adlı kitabında bu sorulara cevap bulabilirsiniz.


İlk olarak neden böyle bir yazı yazma gereksinimi duyduğumu açıklamak istiyorum…Uzun bir süredir internette dolanan ‘’Gece geç saatlerde uyuyanların IQ’su daha yüksek’’adlı haberi (ya da araştırmayı demek daha doğru olur) hepiniz biliyorsunuzdur. Bir sürü araştırma yapılıyor ancak neden bu haberin daha fazla yaygınlaştığı ve paylaşıldığı hakkında hiç düşündünüz mü? Ben düşündüm ve sanırım cevabını bulmakta çok zor olmadı. İnsanlar doğaları gereği yaptıklarını beğenirler ve başkalarına da beğendirtmeye çalışırlar. Ya da kendileri için uygun olan şeyleri tutarlar, geri kalan şeyleri ise gerçek olsa dahi benimsemezler. Bu araştırmanın bu kadar yaygınlaşmasının nedenide sanırım bu. Çoğu kişi geç saatlere kadar bilgisayarının veya telefonun başında olduğu için kendilerini zeki sanıyor. Araştırmaya bir şey demek istemiyorum, evet böyle bir şey gerçek olabilir. Ama maalesef gece geç saatlere kadar sohbet edip sonrada ben zekiyim diye gezinmek benim açımdan pek mantıklı görünmüyor. Az önce ifade ettiğim gibi, çoğu zaman bizim için iyi olduğunu düşündüğümüz şeyleri alır, kötü olan şeyleri atarız. Bununla ilgili başka bir örnek ise,burç yorumlarıdır. Burç yorumları sürekli size duymak istediklerinizi söyler, yani sizin iyiyi alma,kötüyü dışlama ilkenizi kullanarak. Fakat arada sırada hoşunuza gitmeyen bazı şeylerde olabilir. İşte o zaman,hayır böyle değil dersiniz….

İnsanoğlunun neden bu kadar kendini beğendiğini tam olarak çözebilmiş değilim. Ama genetik faktörlerin bu konuda etkili bir rol oynadığını düşünüyorum. Kendi yaptıklarının her zaman doğru olduğunu düşünmek, başkalarının düşüncelerini dinliyormuş gibi yapıp sonra tekrar (diğer düşünce daha mantıklı olsa dahi) kendi düşünceni kullanmak niye? O değil de,insanın yapacağı zaten bellidir bir kere. Kafasına koymuşsa bir şeyi,başka birini sormak nedendir? Kendini tatmin etmek mi? Gerçekten anlamakta güçlük çekiyorum. Uzun bir süredır bu konuda üzerinde kafa yoruyorum. Şu bir gerçek ki, bu konuda çok kafa yoruyorsam bende de böyle bir davranış gözlemlediğim içindir. Evet, çoğu zaman bende bencilim. Bende yaptıklarımın mantıklı olduğunu düşünürüm. Ama fikirlere de saygım vardır. Hatta fikir benimkinden iyiyse, onu kullanmayı yeğlerim. Bunun dışında hatalarımı kabul eder ve kendimi olduğum gibi bilirim.Blogda daha önce ‘’Maslow’un Kendini Gerçekleştirme’’ teorisi hakkında bir yazı paylaşmıştım. Bence artık bu kendini beğenmişliğin yerine kendini olduğun gibi kabul etme(ya da en azından kendini beğenmiş olarak kabul etme?)zamanı. Artık geç yatıp ben zekiyim araştırmasının yerine gelin Maslow’un teorisini paylaşalım.
Ve emin olun,zeki insanlar şu an saatlerini bizim gibi harcamıyor.

Leave a Reply

