Batı Rumeli ve Kosova Türkçesi


Doğduğumdan beri konuştuğum dilin özelliklerini hiç araştırmadım. Doğrusu bu konuda bazı çalışmaların yapıldığını da tahmin etmiyordum. Çünkü dilimiz Türkçeydi ama konuşmakta olduğumuz ağız (Kosova Türkçesi Prizren) Ağzıydı. Bu nedenle de,dilimiz sadece sözlü iletişim kurmada var, yazımda farklı bir dilin kurallarını benimsemek zorundayız. Örneğin : Ben blogda yazı yazarken, Türkiye Türkçesin’de kullanılan dilbilgisi kurallarını kullanmak zorundayım, konuştuğum şekilde yazamam gibi geliyor. Şu ana kadar,hiç te yazmadığımı itiraf etmek zorundayım. Yani anlayacağınız gibi dili sadece çocukken varolan taklit etme yeteneğimiz sayesinde öğrendiğimizi düşünüyorum. Peki bu sözlü iletişim nereden gelmekteydi? Bu konuda henüz bilgiler netleşmiş değil. Özellikle yaşanılan coğrafyada etnik bir yapının olması,dilin değişime uğramasında da etkili bir rol oynamış gibi görünüyor.Aşağıdaki videoda Prof. Ass. Dr Suzan D. Canhasi tarafından ”KOSOVA TÜRK AĞIZLARINA ORTAM DİLLERİNİN ETKİSİ” sunumunu izleyebilir veya okuyabilirsiniz.(düzgün görüntüleyemiyorsanız yeni bir sayfada açın)

Sınıflandırmaya göre şuan Rumeli ağızlarının, Batı kolunda yer alıyoruz.

Bu konuda daha fazla bilgi için Nimetullah Hafız’ın Prizren Türk Ağzının Özellikleri adlı eserini okumayı düşünüyorum. Bu yazıyı yazarken kaynaklar hakkında bir derleme yapma amaçlı yazdım ancak az önce Alpay İgci tarafından böyle bir derlemenin yapıldığını gördüm. Bu yüzden,o bağlantılarıda paylaşmak istiyorum.

Dilin dışında tam olarak ne olduğumu da araştırmak istiyorum. Yani hernekadar şu an kendimi ”Türk” olarak nitelendirsem de, bu konuda net bir bilgiyi sahip değilim. Ama sanırım kökenimiz Oğuz kavmine kadar uzanıyor. Eminim bu konuda da araştırmalar vardır, muhtemelen diğer yazımda bir derleme niteliğinde olucak. Gelecek yazımda görüşmek üzere.

Leave a Reply

